Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Záhada Turínskeho plátna: Niekoľko dôležitých skutočností

3. 4. 2012

V médiách ste možno nedávno zachytili správu, že podľa výskumov talianskych vedcov Turínske plátno, do ktorého bol po smrti údajne zabalený biblický Ježiš Kristus, nemôže byť podvrh. Je pravosť záhadného plátna skutočne dokázaná?

Štvormetrová ľanová tkanina s vyobrazením bradatého muža vznikla podľa niektorých názorov pri akomsi vyžiarení energie počas Ježišovho zázračného zmŕtvychvstania. A titulky rôznych médií nás nedávno presviedčali, že podľa nových výskumov ani nemôže byť podvrhom. Vychádzali z výskumov talianskych vedcov, ktorí sa do tkanín snažili vpáliť obrazce pomocou infračerveného CO2 lasera. Ako uvádza ABC News, zistili, že žiaden dnešný laser by také obrazce, aké vidíme na plátne, nedokázal vytvoriť.

Čo sme sa dozvedeli je, že ak by ste chceli vytvoriť niečo na spôsob Turínskeho plátna, nesiahajte po laseroch. Toto zistenie je pramálo prekvapivé a ešte menej relevantné.

V skutočnosti nikdy nejestvoval dobrý dôvod myslieť si, že Turínske plátno vzniklo akýmkoľvek iným spôsobom, než šikovnými rukami umelca. Plátno totiž prepadá v kľúčových testoch pravosti. Ako v knihe „Looking for a Miracle“ sumarizuje Joe Nickell, skúsený výskumník záhadných a „paranormálnych“ javov:

- neexistuje žiaden náznak, žeby tento objekt existoval pred 14. storočím

- jeho vznik výborne zapadá do historického vývoja umenia - v tomto čase totiž prekvital žáner umeleckých zobrazení a napodobením pohrebných plátien Krista

- pri detailnejšom pohľade vyzerá vyobrazenie konzistentne s náboženskou ikonografiou 14. storočia, nie ako ľudská bytosť

- katolícky biskup zo 14. storočia usúdil, že plátno bol „ľstivo namaľovaný“ podvod – a objavil umelca, ktorý sa priznal k jeho vytvoreniu

- na podvrh poukazujú aj chemické analýzy - potvrdili prítomnosť červeného okru a iných maliarskych pigmentov rádiouhlíkové datovanie stanovilo v roku 1988 čas vzniku na obdobie medzi rokmi 1260 a 1390 nášho letopočtu

- testovanie podozrenia, že datovania priniesli skrelené výsledky kvôli kontaminácii oxidom uhoľnatým, v roku 2008 potvrdilo pôvodné výsledky

Vyvrátenie široko podloženého záveru, že Turínske plátno je stredovekým podvrhom, by vyžadovalo veľké množstvo mimoriadnych dôkazov v prospech alternatívneho vysvetlenia. Bulvárne bubliny nič takéto (nielen v tomto prípade) nepriniesli. Pri živote umelo udržiavanú kontroverziu okolo pravosti Turínskeho plátna živí zrejme jedine snaha za každú cenu dokázať nadprirodzený charakter historického Ježiša. A táto snaha v budúcnosti asi sotva poľaví. V nasledovných rokoch tak môžeme očakávať ďalšie „senzácie“, ktoré v tejto problematike v skutočnosti nič nové alebo relevantné neprinesú.

Dušan Valent

zdroj: In Vivo magazin

 
Reklama