Choď na obsah Choď na menu
Reklama
Reklama
 


Triky jasnovidcov

3. 3. 2012

Hovoria si jasnovidci, veštci, psychotronici, astrológovia, médiá... Vedia byť veľmi presvedčiví. V skutočnosti ale iba zneužívajú niektoré aspekty ľudského myslenia, aby nás pripravili o peniaze. Spôsoby, akými uvažujeme, umožňujú jasnovidcom, aby vďaka súboru klamlivých psychologických techník zvaných „chladné čítanie“ vzbudili dojem, že majú nadprirodzené schopnosti. Budú vám lichotiť a označia vás za starostlivých, zodpovedných, priateľských, kreatívnych, zodpovedných, zdvorilých... Využijú tak skutočnosť, že si o sebe namýšľame viac, než je skutočnosť (viac ako 9 z 10 vodičov si myslí, že jazdí nadpriemerne... a pod.). Opíšu, že máte nejakú vlastnosť a zároveň protichodnú. „Môžete byť ozaj tvorivý a kreatívny, ale ste viac než schopný jednať prakticky a s nohami pevne na zemi, keď treba.“ Alebo: „Hoci sa cítite emocionálne neisto a stresovane, vo všeobecnosti ste pomerne pokojný a bezstarostný.“ Využíva sa skutočnosť, že v sebe máme trochu aj z protichodných vlastnosti, resp. že si vďaka selektívnej pamäti pamätáme iba trefy.

K vzbudeniu pozitívneho dojmu im pomáha sebavedomý prejav a schopnosť počúvať. Držia sa pri abstraktných obrazoch („Vidím kruh, ktorý sa uzatvára...“) a vágnych tvrdeniach: „Dostávam obraz významnej zmeny, možno nejakej cesty alebo postupu v práci.“ Odôvodňujú ich tým, že jasnovidenie môže byť rozmazané a nejasné. Dotknú sa širokého spektra tém a prispôsobia sa vašim vedomým aj nevedomým reakciám na ne. Predpovedajú pravdepodobné („v škole ste dosiahli čosi významné“) a zameriavajú sa na záležitosti typické pre vekovú a spoločenskú skupinu, do ktorej klient patrí. Miestami skúšajú špecifické tvrdenia – omyly zahovoria, napríklad tak, že im dáte abstraktnejší význam. Prípadná trefa je len bonus. A využívajú informácie, ktoré možno získať pozorovaním. Veľa napovie stisk ruky, pohľad, spôsob obliekania, pohyby, mimika...

Ďalšou technikou jasnovidcov je horúce čítanie, sprostredkovanie informácií, ktoré vydolovali inou cestou ako chladným čítaním. Naposledy napríklad divák show Sally Morganovej, samozvanej „najobľúbenejšej jasnovidky Británie, počul mužský hlas prezrádzať informácie, zrejme cez skrytý mikrofón, ako „David, bolesť v chrbte, zomrel rýchlo“. Teda informácie, ktoré jasnovidke o pár sekúnd neskôr „prezradil“ Davidov duch. Hoci väčšina jasnovidcov už nepoužíva figurantov, vydávajúcich sa za bežných návštevníkov, tzv. „pre-show work“ sa nevytráca. „Dôverčivo si myslíme, že predstavenie sa začína zdvihnutím opony. V skutočnosti sa ale všetko začalo, keď ste vošli do budovy a začali konverzovať s priateľom, napriek chlapíkovi, čo stál blízko vás,“ píše kúzelník Paul Zenon. Zenon zamladi vystupoval ako jasnovidec. „Moja vlastná skúsenosť ako jasnovidca manipulujúceho divákov pomocou rozmanitých trikov ma viedla stať sa kúzelníkom, z čoho sa cítim celkom čestne.“

„Pre-show“ sa týka aj divákov, ktorí platili kreditkou alebo sa ich mená nachádzajú na mailingliste divadla, v ktorom sa predstavenie odohráva. S touto informáciou a trochou výskumu (dnes už aj s pomocou sociálnych sietí) možno vydolovať ohromné množstvá informácií. Digitálny vek prináša týmto podvodníkom nové možnosti. „Pred pár mesiacmi mi ponúkli softvér, ktorý z mena a mesta bydliska, ku ktorým majú jasnovidci prístup vďaka predaju lístkov, poskytne adresu a mená príbuzných, aj nedávno zosnulých, a susedov,“ uzatvára Zenon. „Dokonca poskytne detaily o ich dome, až po farbu vchodových dverí alebo typ auta.“

Podnietení osvetou od Jamesa Randiho a ďalších, vedci skúmali jasnovidcov opatrnejšie, než predtým. Napríklad začiatkom 80. rokov psychológovia Hendrik Boerenkamp a Sybo Schoutern z Utrechtskej univerzity strávili päť rokov štúdiom schopností tucta široko rešpektovaných holandských jasnovidcov. Viackrát ročne navštívili každého z nich, ukázali im fotografiu neznámej osoby a opýtali sa ich, aby im dotyčnú osobu popísali. Rovnakú procedúru zopakovali so skupinou náhodne vybraných ľudí, ktorí netvrdili, že majú nadprirodzené schopnosti. Po zaznamenaní analyzovali viac ako 10 000 tvrdení, no jasnovidci neporazili náhodne vybraných „nejasnovidcov“. Podobných štúdií vykonali psychológovia nespočetne a vždy s výsledkami štatisticky zodpovedajúcimi náhode. Najlepšie sa jasnovidcom darí v televízii, kde, ako sa ukazuje, im niekoľko hodín „hádania“ réžia zostrihá na 20 minút excelovania.

zdroj: In Vivo magazin

 
Reklama